درد های شکمی
حرفه وطن

 

دردهاي شکمي

 

آزمايشات تشخيصي

 

پزشک شما احتمالا نشانه ها و علائم بيماري را بررسي مي کند و معاينه ي فيزيکي را بر روي شما انجام مي دهد. انجام تعدادي از تست هاي تشخيصي نيز ممکن است به دکترتان کمک کند که دليل ناراحتي اصلي تان را تعيين کند.

اين تست ها عبارت هستند از:

* تست هاي خوني

تست هاي خوني مي تواند احتمال ابتلا به برخي بيماري هاي ديگري که ممکن است باعث ظهور نشانه ها و علائمي شبيه به درد شکمي بدون زخم شوند را  برطرف نمايد.

* آزمايش مدفوع

دکترتان ممکن است آزمايش نمونه اي از مدفوع تان را براي پيدا کردن باکتري اي موسوم به هليکوباکترپيلوري(H. pylori) تجويز نمايد، که اين باکتري مي تواند سبب مشکلات شکمي شود.

* استفاده از اندوسکوپي براي آزمايش کردن سيستم گوارشي تان

در اين روش وسيله اي سبک، قابل انعطاف و نازک به نام آندوسکوپ، از گلوي شما مي گذرد. بنابراين دکتر شما مي تواند مري، شکم و قسمت ابتدايي روده شما(دئودنوم) را ببيند.

 

معالجات و داروها

 

درد شکمي بدون زخم که مدت زيادي طول مي کشد و به وسيله تغييرات شيوه زندگي کنترل نمي شود ممکن است به معالجه نياز داشته باشد. نوع درماني که دريافت مي کنيد به علائم و نشانه هاي بيماري تان وابسته است. درمان ممکن است  با تجويز دارو و رفتاردرماني ترکيب شود.

 فاموتيدين

 

داروها

 

داروهايي که ممکن است در مديريت نشانه ها و علائم اين درد به شما کمک کنند عبارت هستند از:

داروهاي آنتي اسيد. آنتي اسيدها در فرم جامد يا مايع يک درمان عمومي و معمول براي سوء هاضمه هستند. آنتي اسيدها اسيد معده را خنثي مي کنند و آسودگي سريعي را فراهم مي نمايند.

داروهايي براي درمان گاز. داروهايي که شامل سايمتيکون ها هستند آرامش را به وسيله از بين بردن گازها فراهم مي کنند. Mylanta و Dimeticon  مثال هايي از اين دسته هستند.

داروهايي که توليد اسيد را کاهش مي دهند و بلوکرهاي H2 رسپتور ناميده مي شوند.

اين داروها يکي از پُر مصرف ترين داروهاي گوارشي هستند که شامل سايميتيدين(Tagamet HB)، فاموتيدين(Pepcid AC)، نيزاتيدين(Axid AR) و رانيتيدين(Zantac 75) هستند.

انواع  قوي از اين داروها تنها در فرم نسخه اي در دسترس هستند.

داروهايي که پمپ هاي اسيدي را بلوکه مي کنند.

اين ها داروها، مانع پمپ پروتوني نيز ناميده مي شوند و پمپ هاي اسيدي را که در داخل سلول هاي مخاط دستگاه گوارش، اسيد ترشح مي کنند را بلوکه مي کنند.

موانع پمپ پروتوني، ميزان ترشح اسيد را به وسيله ي بلوکه کردن فعاليت اين پمپ هاي کوچک، کاهش مي دهند.

موانع پمپ پروتوني شامل لانزوپرازول(Prevacid 24 HR) و امپرازول(Prilosec OTC) هستند.

بايد توجه داشته باشيد که اين داروها در فرم نسخه اي در دسترس هستند.

داروهايي که اسفنگتر مري را قوي مي کنند.

اين داروها کمک مي کند که معده ي شما با سرعت بيشتري خالي بشود و علاوه بر آن به سفت شدن دريچه بين معده و مري  کمک مي کند. لذا از اين طريق ناراحتي ناشي از درد قسمت بالاي شکمي را کاهش مي دهد.

داروي متوکلوپراميد از اين گروه مي باشد.

داروهايي که اسپاسم هاي ماهيچه اي را کنترل مي کنند.

داروهاي ضد انقباض ممکن است درد شکمي را به وسيله ي رفع اسپاسم ها در ناحيه روده، تسکين ببخشد. اين داروها شامل دايسيکلومين و هيوسين هستند.

داروهاي ضد افسردگي با دوز پايين.

داروهاي ضد افسردگي تري سيکليک و داروهايي که به عنوان مهارکننده هاي انتخابي برداشت مجدد سروتونين(SSRIs) شناخته مي شوند در دوز پايين مصرف مي شوند و ممکن است به ممانعت از فعاليت نورون هايي که درد روده اي را کنترل مي کند کمک کند. پزشک تان ممکن است اين داروهاي ضد افسردگي را مانند نورتريپتيلين(Pamelor) و دسيپرامين و(Norpramin) SSRIs مانند سرترالين(Zoloft) را پيشنهاد کند.

آنتي بيوتيک ها

اگر آزمايشات بر وجود نوعي باکتري معمول که باعث زخم در شکم تان مي شود(موسوم به  باکتري  Hپيلوري)، دلالت کند، پزشک تان ممکن است به شما مصرف آنتي بيوتيک ها را توصيه کند. علاوه بر اين اگر شما تعداد خيلي زيادي باکتري در روده تان داشته باشيد دکترها ممکن است به شما تعدادي از آنتي بيوتيک ها را توصيه کنند.

نعناع

 

طب جايگزين:

 

خيلي از افرادي که از اين نوع دردهاي گوارشي رنج مي برند اغلب سراغ مکمل ها و درمان هاي جانشين مي روند تا به آن ها کمک کند. تا کنون ثابت نشده است که هيچ مکملي يا داروي جانشيني براي ريشه کني اين نوع از دردها باشد. اما وقتي که به موازات درمان هاي دارويي و تغيير شيوه ي زندگي از طب جايگزين نيز استفاده شود ممکن است در جهت تخفيف نشانه ها و علائم  بيماري تان مفيد باشند.

اگر شما علاقه مند به مکمل ها و درمان هاي جانشين هستيد، با پزشک تان در مورد موارد زير صحبت کنيد:

مکمل هاي گياهي

داروهاي گياهي که بعضي منافع را براي اين درد نشان داده اند شامل: نعناع و روغن زيره، هستند.

هيپنوتيزم

هيپنوتيزم يک وضعيت عميق از تمرکز است که شما مي توانيد به وسيله ي کار کردن با يک درمانگر ماهر به آن برسيد. بعضي مدارک پيشنهاد مي کند که  درمان هيپنوتيزم ممکن است به برطرف کردن نشانه ها و علائم اين درد کمک کند.

تکنيک هاي آرام سازي(ريلکسيشن)

فعاليت هايي که به آرام سازي شما کمک مي کند ممکن است به شما کمک کند که نشانه ها و علائم اين درد را  کنترل کنيد از جمله: مديتيشن، يوگا و ديگر فعاليت هايي که به کاهش استرس کمک مي کند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: بهداشت ، بیماری و واکسن ، ،

نوشته شده در شنبه 21 بهمن 1391ساعت 21:5 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین